Opdracht 7 – Interieurstylist

Opdracht 1

Huisstijl analyse

Het is zeer essentieel dat je de  5 vragen over de bedrijfs- uitgangspunten (blz. 5) goed beantwoord. Probeer de vragen uitvoerig te beantwoorden en leg vooral duidelijk uit waarom je iets vindt en waarmee je dit kunt aantonen. Werk de vragen en antwoorden uit op A4.

  • Voor wat betreft de collage, deze moet echt op  A3 formaat gemaakt worden.
  • Het is de bedoeling om hier beelden op te nemen die de huisstijl illustreren, maar geen foto’s van het productenassortiment. Hoewel, bijvoorbeeld bij HEMA, de rookworst deel is gaan uitmaken van de huisstijl…
  • Daarna geef je een beknopte, krachtige beschrijving van de door jou geselecteerde huisstijlbeelden. Dit mag in een bijlage, maar je kunt het ook doen zoals in het voorbeeld onderaan de pagina.
  • Per beeld beschrijf je hoe het huisstijlmiddel er uitziet en welk doel dit huisstijlmiddel heeft.
  • Vraag  je daarbij af waarom ze dat, op die specifieke wijze doen.
  • Het doel van de opdracht is dat je leert om een objectieve analyse te maken van enerzijds de strategische bedrijfskeuzes en anderzijds de vertaling ervan in de huisstijluitingen.
  • Natuurlijk is het (voor bijna iedereen) de eerste keer dat je een dergelijke opdracht doet en niemand verwacht dat je alle ins en outs overziet.
  • Huisstijluitingen zijn bijvoorbeeld: het logo;  en natuurlijk ook het gebouw binnen en buiten (hoe ziet de buitenkant er uit, hoe is het ingedeeld, welke routing hanteert men in een winkelpand (waar wil men ons langs leiden?) Heeft men foto’s aan de wand? En waarom (alleen maar mooi of hebben ze een functie, denk bijv. aan de HEMA, daar geven de fraaie foto’s op dit moment wel degelijk aan welke artikelen daar liggen) Enz. enz.
  • Wat zijn de hoofdkleuren; hoe breed zijn de looppaden; hoe zijn producten opgesteld, etc.); wat valt op aan de bewegwijzering en etikettering, hoe bereikt men de klant? bijvoorbeeld met advertenties; folders; etc..  Wat valt je hieraan op, etc. etc.
  • Dus, jij  observeert en analyseert objectief wat je aan huisstijluitingen ziet;  wat het beeld met jou doet en welk effect het beeld volgens jou heeft op de gemiddelde klant. Als je iets vindt moet je ook helder uitleggen waarom: dus niet alleen het is een stoer logo…., nee wat maakt dat jij het een stoer logo vindt (grote en type letters, dik gedrukt, welke kleuren, welke achtergrondkleuren, welke vormen, etc. etc. )
  • Val  niet in de valkuil  (de slimme huisstijl van het bedrijf) dat je  alleen maar herhaalt wat het bedrijf over zich zelf communiceert! Zo zie ik vooral bij de  mensen die IKEA analyseren, dat jullie in de collage voornamelijk alleen maar IKEA brochureplaatjes laten zien en in jullie bijlage niet zozeer analyseren, maar vooral herhalen wat de  IKEA statements hierbij zijn….Dat is dus heel goed gedaan van IKEA marketing afdeling…)
  • Het gaat me erom dat jullie  een  objectieve analyse van  de huisstijl  van  het bedrijf maken en leren herkennen met welke middelen men specifieke effecten kan bereiken.