Cristy Brandriet | Opdracht 1_IS_NTI

Opdracht 1_IS_NTI

Huisstijl analyse

HEMA-raamsticker-POP

Klik in de afbeelding voor voorbeelden van de HEMA huisstijl

De meeste van jullie hebben de 5 vragen over bedrijfs- uitgangspunten (blz. 5) goed beantwoord. Wel mag het soms wel ietsje diepgaander, dus wat beter uitleggen waarom je iets vindt en waarmee je dit kunt aantonen.

  • Voor wat betreft de collage, deze moet echt op  A3 formaat gemaakt worden, desnoods plak je twee A4 vellen aan elkaar.
  • Qua afbeeldingen wordt lang niet altijd conform het doel gekozen, het is de bedoeling om hier beelden op te nemen die de huisstijl illustreren, dus bijv. geen foto’s van het productenassortiment.
  • Daarna probeer je een  gefundeerde uitleg te geven over de door jou geselecteerde huisstijlbeelden. Per beeld beschrijf je hoe het huisstijlmiddel er uitziet en welk doel dit huisstijlmiddel heeft. Jij probeert dus expliciet te maken met welk type en uitvoeringen huisstijluitingen het bedrijf of de instelling zich richting de consument wendt.
  • Vraag  je af waarom ze dat, op die specifieke wijze doen. Stel je de vraag of en hoe het gedrag/gevoel/behoeftes van de consument beïnvloed worden d.m.v die specifieke huisstijluiting.
  • Het doel van de opdracht is dat je leert om een objectieve analyse te maken van de visuele en meer strategische bedrijfskeuzes. Natuurlijk is het (voor bijna iedereen) de eerste keer dat je een dergelijke opdracht doet en niemand verwacht dat je alle ins en outs overziet.
Huisstijluitingen:
  • Het gaat dus niet alleen het logo maar vooral ook om het gebouw binnen en buiten (hoe ziet de buitenkant er uit, hoe is het ingedeeld? Welke routing hanteert men in een winkelpand (waar wil men ons langs leiden?) Heeft men foto’s aan de wand? En waarom (alleen maar mooi of hebben ze een functie, denk bijv. aan de HEMA, daar geven de fraaie foto’s op dit moment wel degelijk aan welke artikelen daar liggen)
  • Wat zijn de hoofdkleuren; hoe breed zijn de looppaden; hoe zijn producten opgesteld, etc.); wat valt op aan de bewegwijzering en etikettering, hoe bereikt men de klant? bijvoorbeeld met advertenties; folders; etc..  Wat valt je hieraan op, etc. etc.
  • Dus, jij  observeert en analyseert objectief wat je aan huisstijluitingen ziet;  wat het beeld met jou doet en welk effect het beeld volgens jou heeft op de gemiddelde klant. Als je iets vindt moet je ook helder uitleggen waarom: dus niet alleen het is een stoer logo…., nee wat maakt dat jij het een stoer logo vindt (grote en type letters, dik gedrukt, welke kleuren, welke achtergrondkleuren, welke vormen, etc. etc. )
  • Val  niet in de valkuil  (de slimme huisstijl van het bedrijf) dat je  alleen maar herhaalt wat het bedrijf over zich zelf communiceert!

Zo zie ik vooral bij de  mensen die IKEA analyseren, dat jullie in de collage voornamelijk alleen maar IKEA brochureplaatjes laten zien en in jullie bijlage niet zozeer analyseren, maar vooral herhalen wat de  IKEA statements hierbij zijn…. (dat is dus heel goed gedaan van IKEA marketing afdeling…) Het gaat me erom dat jullie  een  objectieve analyse van  de huisstijl  van  het bedrijf maken en leren herkennen met welke middelen men specifieke effecten kan bereiken.

Lees  eerst ook nog:

Huisstijlontwerp